Gå til hovedindhold

En god hverdag – hver dag

Sund mad er godt for dig

Godt at vide om kost

Det kan føles som en jungle at finde rundt i alt det, der bliver delt om, hvad du bør og ikke bør spise, når du lever med sclerose. Faktisk findes der ikke tydeligt videnskabelig bevis for, hvordan kosten påvirker dig med sclerose. Men i løbet af det seneste årti har flere mindre studier dog peget på, at noget kost ser ud til at være bedre at spise end andet, hvis du har sclerose. 

Med den viden kombineret med de officielle kostråd deler Scleroseforeningen 6 nye anbefalinger, som skal inspirere dig til sund og varieret mad, der kan gøre noget godt for dig.

6 sunde anbefalinger fra Scleroseforeningen

  1. Spis mange grøntsager og spis frugt
  2. Vælg fuldkorn
  3. Spis fisk og fiskepålæg
  4. Prøv vegetabilske proteinkilder og fjerkræ som alternativ til rødt kød
  5. Drik rigelig vand
  6. Spis mindre sukker og prøv nye måder at søde din mad

Find holdet af eksperter og den videnskabelige litteratur bag de 6 nye kostanbefalinger

Introduktion til kost

Forskningschef i Scleroseforeningen, Lasse Skovgaard, fortæller, hvordan forskning peger på, at sund kost kan være med at give mennesker med sclerose en bedre hverdag med mere energi og færre symptomer. Scleroseforeningen har derfor formuleret en række kostråd særligt til mennesker med sclerose. Sammen med madlavnings- og sundhedsekspert Umahro Cadogan er rådene omsat til en masse lækre og nemme hverdagsopskrifter, hvor du bliver guidet til gode og velsmagende resultater.

Velbekomme!

Hej vi bruger også cookies

Nogle bruges til forbedring af siden. Ved at klikke 'OK' accepterer du brugen af alle cookies.