Gå til hovedindhold

En god hverdag – hver dag

Gåture styrker dig både fysisk og mentalt

Vandring

Mange personer med multipel sclerose har nedsat gangfunktion, og det er for mange et af de symptomer, der begrænser dem mest. Derfor er det vigtigt at træne sin gangfunktion. 

Træning med gåture kan styrke dig både fysisk og mentalt - hjerne, nervesystem, kredsløb og muskulatur trænes og styrkes, men også trivsel og livsglæde kan påvirkes.

Her på siden finder du gode råd til, hvordan du kommer i gang med gåture – blandt andet to gangtræningsprogrammer til forskellige funktionsniveauer. Træningsgåturene er udviklet i et samarbejde mellem idrætsforsker Lars Hvid og Scleroseforeningen. 

Træningsprogrammer

Pjece med gode råd til, hvordan du kommer i gang med gåture.

Brochure træningsprogram gang

> Hent pjece

 

 

 

5-ugers gå-program til dig med mindre erfaring eller lettere gangbesvær.

Fem ugers program mindre erfaren

> Hent 5-ugers-program

 

 

 

5-ugers gå-program til dig med erfaring eller ikke nævneværdigt gangbesvær.

Fem ugers program erfaren

> Hent 5-ugers-program

 

 

 

Borg-skalaen kan hjælpe dig med at forstå, hvordan det rent fysisk skal føles, når du går i kontinuerlig gang, og når du går i intervalgang. 

Intervaltræning

> Hent skala

Medlemsmøde - Gå for livet

På medlemsmødet d. 10. marts 2021 var temaet 'Gang som træning'. På mødet fortalte Lars Hvid, idrætsforsker på Århus Universitet, om de positive effekter ved gangtræning, og hvorfor det kan gøre en forskel for mennesker med sclerose. Han har været med til at udvikle programmet for vandreholdenes ture.