Gå til hovedindhold

Skal vi træne sammen?

Fysisk og mental træning har en positiv effekt for mennesker med sclerose. Det har mange års forskning vist. En god fysisk træningsrutine kan holde mange af dine symptomer nede og har en positiv effekt på den særlige sclerosetræthed, som er en udfordring for mange mennesker med sclerose.

Samtidig gør mental træning dig stærkere psykisk. Det er nemlig bevist, at daglige mentale øvelser kan fremme din koncentrationsevne og reducere følelsen af stress, bekymring og uro.

Vi vil derfor gerne invitere dig til at træne med os. Her finder du både træningsvideoer og podcasts med kompetente fagfolk specialiseret i sclerose, som guider dig trygt gennem din træning.

Skal vi se at komme i gang?

Fysisk træning er godt, når du har sclerose

Træning er godt for mennesker med sclerose. Vi har bedt to eksperter på området, Ulrik Dalgas og Anders Skjerbæk, fortælle mere om, hvorfor træning er vigtigt for mennesker med sclerose. 

Ulrik Dalgas er idrætsfysiolog og ph.d. på Aarhus Universitet, og Anders Skjerbæk kender du måske allerede fra Sclerosehospitalerne, hvor han er fysioterapeut, MR. 

Kort fortalt, øger fysisk aktivet og træning musklernes evne til at arbejde effektiv. Din krop kan altså mere, når du udfordrer den fysisk. Fysisk aktivitet har også en positiv effekt på nervesystemet.

Du kan ikke træne for meget, og der er heller ikke én rigtig måde at træne på. Så længe du får hvilet tilstrækkeligt mellem dine træningspas. Når du har sclerose, er det allervigtigste, at du holder dig fysisk aktiv og bliver ved med at træne. 

Er du klar til at starte din hjemmetræning sammen med os?

Hej vi bruger også cookies

Nogle bruges til forbedring af siden. Ved at klikke 'OK' accepterer du brugen af alle cookies.